In 2018 is in Hillegom de visie "Heerlijk Hillegom, Duurzame (proef)tuin van Holland vastgesteld. Hillegom hoorde daarmee bij de koplopers met het opstellen van een omgevingsvisie. De omgevingsvisie is in participatie met een brede groep belanghebbenden opgesteld.
Om te zorgen voor een gezonde en veilige fysieke leefomgeving in Hillegom, actualiseren we de omgevingsvisie regelmatig.
De omgevingsvisie is de kapstok voor programma 2 (Leefomgeving) en programma 3 (Bedrijvigheid) voor de begroting. De beleidsdoelstellingen op het gebied van mobiliteit, wonen, gebiedsontwikkeling, openbare ruimte, duurzaamheid zijn in de paragrafen van programma 2 (Leefomgeving) uitgewerkt. Er wordt binnenkort gestart met de actualisering van de Omgevingsvisie.
Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet ingegaan. De bestaande bestemmingsplannen zijn hierbij automatisch omgezet naar een tijdelijk Omgevingsplan. Er wordt hard gewerkt aan het definitieve Omgevingsplan voor Hillegom.
Duurzaamheid als leidend principe
De ambitie van Hillegom is om in 2050 volledig energieneutraal en klimaatneutraal te zijn. Sinds 2018 hebben we een programma Duurzaamheid voor de fysieke leefomgeving ingericht. Deze is geëvalueerd en een vervolg Programma Duurzaamheid is ingericht. Duurzaamheid als leidend principe betekent echter dat er meer nodig is.
In de omgevingsvisie is aangegeven dat we denken en handelen vanuit de drie P's (People, Planet, Profit), waardoor sociale duurzaamheid, fysieke duurzaamheid en economische duurzaamheid samenkomen. Voor alle werkzaamheden binnen het programma Leefomgeving geldt dat we kansen signaleren en ernaar streven een duurzame bijdrage te leveren.
Ja, mits principe bij initiatieven
Een belangrijk deel van de werkzaamheden die binnen het fysieke domein uitvoeren, hebben te maken met initiatieven van inwoners of ondernemers. Bijvoorbeeld door de aanvraag van een omgevingsvergunning of het indienen van een principeverzoek. Wij werken met de omgevingsvisie op basis van het ja, mits principe. Dit betekent dat een initiatief mogelijk is als er een bijdrage geleverd wordt aan de ambities van de omgevingsvisie.
Integraal werken
Bij ruimtelijke procedures zijn vaak meerdere disciplines betrokken. Een bouwproject heeft bijvoorbeeld gevolgen voor bereikbaarheid en parkeren. Om te zorgen voor een integrale afweging werken we met intaketafels. Hier bespreken we plannen, zodat de initiatiefnemer een integraal advies krijgt. Alle beleidsterreinen, planvorming en vergunningen leveren hieraan een bijdrage.
Regionale samenwerking
Binnen Holland Rijnland en de Duin- en Bollenstreek werken we samen met onze buurgemeenten aan het bereiken van onze gezamenlijke doelstellingen voor de leefomgeving. Dat doen we bijvoorbeeld op het gebied van wonen, landelijk gebied en duurzame greenport, mobiliteit, RES, warmte en economie en brede welvaart o.a. via de Regionale Investeringsagenda (RIA) Holland Rijnland. Naast de activiteiten zoals benoemd in de paragrafen leveren we een bijdrage door actief deel te nemen aan gezamenlijke overleggen en bijeenkomsten (ambtelijk en bestuurlijk).
Aandacht voor inwoners, ondernemers en de raad
Binnen het fysieke domein werken we indien mogelijk van buiten naar binnen. Dat betekent dat we vragen van inwoners en ondernemers zo snel mogelijk willen beantwoorden. Onze bedrijfscontactfunctionarissen en wijkcontactfunctionarissen zijn de vooruitgeschoven post van de gemeente. Voor de inhoudelijke beantwoording van vragen, stelt elk team werkzaam binnen het fysieke domein capaciteit beschikbaar. Hetzelfde geldt voor de beantwoording van schriftelijke en technische vragen uit de raad.
Uitvoering wettelijke taken
Binnen het fysieke domein hebben we als gemeente wettelijke taken die we uit moeten voeren. Vergunningverlening en het beheer van de Buitenruimte zijn daar voorbeelden van. Er wordt jaarlijks een inschatting gemaakt van het aantal verwachte vergunningaanvragen. Dit aantal kan in de praktijk echter sterk fluctueren en is bijvoorbeeld afhankelijk van ontwikkelingen rond woningbouw- en infrastructurele projecten. Maar bijvoorbeeld ook het digitaal ter beschikking stellen van data of het tijdig reageren op verzoeken die in het kader van de Wet open overheid gedaan worden.