Paragrafen

Paragraaf Financiering

Inleiding
De financieringsfunctie dient uitsluitend de publieke taak. Het beleid valt binnen de kaders die zijn gesteld in de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido). Centraal in deze wet staan transparantie en risicobeheersing. Om inzicht te geven in de manier waarop de gemeente dit doet en een beeld te geven van de stand van zaken gaan we in deze paragraaf in op de ontwikkelingen rond de gemeentelijke financiering, het te voeren beleid op dit gebied en de risico’s die we daarbij lopen.  
Het treasurystatuut is verankerd in artikel 15 van de Financiële beheersverordening 2014 en bevat de beleidsmatige infrastructuur van de treasuryfunctie in de vorm van uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten.

Welke ontwikkelingen spelen er?
Rente ontwikkelingen
De Europese Centrale Bank (ECB) heeft de basisherfinancieringsrente per 12 Juni 2024 van 4,50% verlaagd naar 4,25%. De basisherfinancieringsrente is de rente waartegen banken, voor de duur van één week, geld kunnen lenen van de centrale bank. Momenteel ( Augustus 2024) bedraagt de geldmarktrente voor aan te trekken driemaands kasgeldleningen 3,50%. De vergoedingen bij het Schatkistbankieren staan op 3,664%. De kapitaalmarktrente voor aan te trekken leningen voor looptijden van 5 en 10 jaar zonder renteherziening bedraagt momenteel resp. 2,59% en 2,67%. De verwachting is dat deze rentetarieven iets zullen dalen.

Gemeentelijke ontwikkelingen
Gezien de investeringsvoornemens zal de benodigde hoeveelheid kort geld en lang geld in 2025 toenemen, waarbij de kasgeldlimiet zal worden overschreden. Hiervoor zal deels  lang geld moeten worden aangetrokken als er langer dan 3 kwartalen een overschrijding van het kasgeldlimiet is.

Liquiditeitsprognoses
Wekelijks stellen we liquiditeitsprognoses voor de korte termijn op om tijdig in te spelen op schommelingen in de liquiditeit. Jaarlijks stellen we één à twee liquiditeitsprognoses op met een horizon van vier jaar.

Garantiestelling leningen en verstrekken van leningen
Ons beleid is leningen of garanties uit hoofde van de 'publieke taak' alleen te verstrekken aan partijen die de gemeenteraad heeft goedgekeurd. Daarbij winnen we vooraf informatie in over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij. Indien een andere voorziening beschikbaar is, verstrekt de gemeente uitsluitend aanvullend een lening of garantie.

Risicobeheer
Het risicobeheer is gericht op het beperken van financiële risico’s. In het treasurystatuut zijn richtlijnen en limieten opgenomen, die de basis vormen voor alle transacties op dit gebied. Ons beleid is voornamelijk
 gebruik te maken van veilige en inzichtelijke financiële instrumenten.

De Wet fido geeft normen voor het beperken van risico’s. De belangrijkste risicocategorie is het renterisico, waarvan de kasgeldlimiet en de renterisiconorm belangrijke richtlijnen zijn ter beperking van renterisico’s.
De kasgeldlimiet heeft betrekking op leningen met een rentetypische looptijd tot één jaar. Het totaal van deze leningen mag niet meer bedragen dan 8,5 % van de totale lasten op de begroting. De renterisiconorm heeft betrekking op leningen met een rentetypische looptijd vanaf één jaar.
De verplichte aflossingen en renteherzieningen op deze leningen mogen niet meer bedragen dan 20 % van de totale lasten op de begroting. Het doel van deze normen is het risico te beperken wanneer bij herfinanciering van de leningen een rentestijging leidt tot financiële problemen.

Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet is het wettelijke maximum aan leningen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar. De kasgeldlimiet staat toe om in 2025 de financieringsbehoefte tot een bedrag van € 6.1 miljoen te dekken met kortlopende leningen. Zodra wij deze limiet voor een langere periode (meer dan een half jaar) dreigen te overschrijden, trekken wij een langlopende lening aan of vragen wij (onderbouwd) toestemming aan de provincie om gedurende een bepaalde periode de limiet te mogen overschrijden.

Kasgeldlimiet    (bedragen x € 1.000)                                                            

2025

2026

2027

2028

Begrotingstotaal lasten

71.390

70.746

69.687

69.102

Maximaal toegestane kasgeldlimiet (8,5% van begrotingstotaal lasten)

6.068

6.013

5.923

5.874

Gemiddeld saldo vlottende korte schuld en vlottende middelen

4.000

4.500

4.400

4.300

Ruimte onder kasgeldlimiet

2.068

1.513

1.523

1.574

Renterisiconorm

Renterisiconorm (bedragen x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

1

Renteherziening op langlopende schuld o/g

0

0

0

0

2

Te betalen aflossingen

1.475

1.700

2.050

2.350

3

Renterisico (1 en 2)

1.475

1.700

2.050

2.350

4

Renterisiconorm

14.278

14.149

13.937

13.820

5a

Ruimte onder risiconorm

12.803

12.449

11.887

11.470

5b

Overschrijding risiconorm

4a

Begrotingstotaal lasten

71.390

70.746

69.687

69.102

4

Renterisiconorm 20% van begrotingstotaal

14.278

14.149

13.937

13.820

De verwachting is dat we voor de komende jaren onder de renterisico-norm blijven.

Financieringsbehoefte
Per 1 januari 2025 houden we rekening met een financieringsbehoefte van € 8,7 mln (2024 € 5,3 mln.). Dit is een globale berekening van het verschil tussen het totaal van de vaste activa en voorraden grond enerzijds en de vaste financieringsmiddelen anderzijds (reserves, voorzieningen, langlopende leningen). Het werkelijke liquiditeitstekort per 1 januari 2025 zal lager uitkomen ten gevolge van crediteurensaldi, vertraging van investeringen en vooruit ontvangen bedragen. Daarom is een meer gedetailleerde liquiditeitsprognose voor de lange termijn gemaakt op basis van verwachte inkomsten en uitgaven gedurende 2025 t/m 2028.

 

Financieringsbehoefte      (x € 1.000 euro)

1-1-2025

1-1-2026

1-1-2027

1-1-2028

1

Reserves en voorzieningen

65.597

63.223

60.417

56.853

2

Langlopende leningen

33.421

41.746

46.046

49.996

3

Totaal vaste financieringsmiddelen

99.018

104.969

106.463

106.849

4

Boekwaarde investeringen, incl. voorraden grond

107.687

117.834

119.401

118.162

Financieringstekort/overschot (3 – 4)

-8.669

-12.865

-12.939

-11.313

Verstrekte leningen
Ons beleid is leningen en garanties alleen te verstrekken aan partijen die de gemeenteraad heeft goedgekeurd uit hoofde van de publieke taak. Wij gaan hier terughoudend mee om, waarbij garantieverlening de voorkeur heeft.

Bedragen x € 1.000

Verstrekte leningen

Begr. 2025

Begr. 2026

Begr. 2027

Begr. 2028

Starters- en duurzaamheidsleningen

4.275

4.975

4.975

4.975

Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn)

1.655

955

955

955

Leningen aan verenigingen en instellingen

5.960

5.960

5.960

5.960

Overige leningen

5

2

Totaal

11.895

11.892

11.890

11.890

Rentemethodiek
In het BBV is opgenomen dat de paragraaf financiering van de begroting en jaarrekening naast de beleidsvoornemens en het gerealiseerde beleid ten aanzien van het risicobeheer van de financieringsportefeuille ook verplicht inzicht moet geven in:
- de rentelasten uit externe financierin
- het renteresultaat
- de wijze van rentetoerekening.

Door onderstaand overzicht en toelichting in de paragraaf financiering op te nemen wordt invulling gegeven aan deze verplichting.

Renteomslag

1-1-2024

1-1-2025

1-1-2026

1-1-2027

1-1-2028

Restant korte financiering

4.000.000

5.000.000

6.000.000

6.000.000

5.800.000

Restant lange financiering

10.621.000

33.421.000

41.746.000

46.046.000

49.996.000

Totaal externe financiering

14.621.000

38.421.000

47.746.000

52.046.000

55.796.000

Gewogen gemiddeld rentepercentage externe financiering

1,0%

2,0%

2,0%

2,0%

2,0%

tbv rente eigen vermogen (nvt)

a1. De externe rentelasten over de korte financiering

+

a2. De externe rentelasten over de lange financiering

+

111.000

805.275

916.300

1.022.250

1.103.800

b.   De externe rentebaten

-/-

0

345.862

345.686

195.686

145.686

     Totaal door te rekenen externe rente

111.000

459.413

570.614

826.564

958.114

c1. De rente die aan de grondexploitatie moet worden doorberekend

-/-

0

0

0

0

0

c2. De rentelasten van projectfinanciering

-/-

0

0

0

0

0

c3. De rentebaten van doorverstrekte leningen (projectfinanciering)

+

0

0

0

0

0

     Saldo door te rekenen externe rente

111.000

459.413

570.614

826.564

958.114

d1. Rente over eigen vermogen

+

0

0

0

0

0

d2. Rente over voorzieningen (gewaardeerd op contante waarde)

+

0

0

0

0

0

     De aan taakvelden toe te rekenen rente

111.000

459.413

570.614

826.564

958.114

e.  De werkelijk aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag)

-/-

0

0

0

0

0

f.   Renteresultaat op het taakveld treasury

111.000

459.413

570.614

826.564

958.114

Boekwaarde activa tbv renteomslag, excl. verstrekte leningen

96.579.000

98.735.768

99.593.470

97.505.455

95.220.847

Omslagrenteberekening

0,11%

0,47%

0,57%

0,85%

1,01%

Na afronding

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

Deze pagina is gebouwd op 11/21/2024 14:15:54 met de export van 11/21/2024 14:07:08