Paragrafen

Paragraaf Lokale heffingen

Algemeen
De paragraaf lokale heffingen bevat, overeenkomstig het BBV een overzicht van het beleid inzake de lokale heffingen, de relevante ontwikkelingen die van invloed zijn op de tarieven en een verantwoording over de mate van kostendekkendheid van tarieven inclusief de uitgangspunten die daarbij zijn gehanteerd. Daarnaast wordt een overzicht op hoofdlijnen gepresenteerd van de diverse heffingen, de lokale lastendruk en een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid. In de Gemeentewet en een aantal bijzondere wetten is geregeld welke heffingen (belastingen en retributies) een gemeente mag opleggen. De gemeenteraad bepaalt de hoogte van het tarief en welke van die heffingen ook daadwerkelijk worden geheven.

Belastingen
De Gemeentewet geeft een limitatieve opsomming van de belastingen die een gemeente mag heffen. Tegenover een belasting staat geen rechtstreekse individuele tegenprestatie van de overheid. De opbrengsten dienen als algemeen dekkingsmiddel. Onze gemeente heft de volgende belastingen: onroerendezaakbelastingen (OZB) en precariobelasting. De gemeente Hillegom maakt geen gebruik van de wettelijke mogelijkheden om hondenbelasting, parkeerbelasting, forensenbelasting, BIZ-bijdrage en toeristenbelasting (of verblijfsbelastingen) te heffen.

Rechten
Rechten zijn betalingen voor een geleverde of een bewezen dienst. Hiervan zijn de tarieven in principe volledig kostendekkend. Het is niet toegestaan een meer dan kostendekkend tarief te hanteren. In Hillegom worden afvalstoffenheffing, rioolheffing, leges en marktgeld als rechten geheven.

In de raadsvergadering van december 2024 worden de belastingverordeningen 2025 voor de bijstelling van de tarieven voorgelegd.

Ontwikkelingen/actualiteit
Belastinghervormingen
In het kader van de nieuwe financieringssystematiek voor het Gemeentefonds vanaf 2026 wordt door de minister van BZK en de staatssecretaris van Financiën gekeken naar de mogelijkheid voor een groter eigen belastinggebied. De vervolgstappen om te komen tot belastinghervormingen en groter eigen gemeentelijk belastinggebied worden afgewacht.  
Er is onderzoek naar invoering van twee nieuwe belastingen namelijk, planbatenheffing en grondbelasting ter bevordering van de woningbouw. Verder wordt een maximum voor de stijging van de OZB genoemd. Besluitvorming hierover wordt afgewacht.

Financiële uitgangspunten

  • Overeenkomstig de Kadernota 2025 wordt voor belastingen en retributies rekening gehouden met een inflatiepercentage van 3,7%. Voor de heffingen geldt dat een compensatie alleen aan de orde is, als deze binnen de grenzen van kostendekkendheid blijft. Voor de retributies geldt dat het uitgangspunt de 100% kostendekkendheid is.
  • Bij de berekening van de overhead wordt de maximale toegestane opslag berekend. De overhead bestaat uit de kosten voor piofach (personeel, informatievoorziening, organisatie, financiën, automatisering, communicatie en huisvesting). De direct toe te rekenen kosten worden verantwoord op de taakvelden.

Kostendekkendheid
Voor het bepalen van de kostendekkendheid mogen extra comptabel de volgende zaken worden meegerekend:

a.   De directe lasten van personeel HLTsamen zijn verantwoord op het taakveld en zijn gebaseerd op de geraamde lasten uit de begroting van HLTsamen. De overhead, de kosten voor leidinggevend personeel, informatievoorziening, juridische zaken, bestuurszaken en bestuursondersteuning, financiën, automatisering, inkoop, communicatie en huisvesting (piofach), zijn gerelateerd aan de totale lasten van de bedrijfsvoering (zie het onderdeel Overhead bij de Algemene dekkingsmiddelen.

b.   De lasten in het prestatieveld zijn exclusief BTW. Omdat het BTW–compensatiefonds (bcf) wordt gevoed uit het Gemeentefonds, is toerekening van de BTW geoorloofd.

c.   Bij de berekening van de baten wordt een derde van de kosten van het prestatieveld Straatreiniging toegerekend aan de heffing afvalstoffenheffing en het rioolrecht. De kosten van straatreiniging worden mede gemaakt om het zwerfvuil te verminderen en om verstoppingen in het rioolstelsel te voorkomen.
d.   Het is geoorloofd om het bedrag aan kwijtscheldingen te compenseren in het tarief.
e.   De kosten, gemaakt voor inning en invordering door de gemeenschappelijke regeling Cocensus, mogen worden toegerekend aan de rechten. Deze zijn gerelateerd aan de kostentoerekening van Cocensus en zijn ondergebracht bij het taakveld.

Overzicht lokale heffingen
In het volgende overzicht worden de opbrengsten van de lokale heffingen weergegeven.

Lokale heffingen

Realisatie
2022

Realisatie
2023

Begroting
2024

Begroting 2025

Onroerende zaakbelasting

4.883

5.174

5.389

5.630

Precariobelasting

14

13

11

11

Overige baten (dwangbevelen)

13

30

32

32

Totaal niet bestedingsgebonden

4.909

5.217

5.432

5.673

Afvalstoffen- en reinigingsheffingen

3.174

3.398

4.339

5.348

Rioolheffing

2.466

2.434

2.527

2.663

Secretarieleges

289

293

313

425

Bouwleges

652

496

474

474

Begrafenisrechten

84

65

81

81

Rechten en Marktgelden

12

13

13

13

Totaal gebonden aan bestedingen

6.674

6.698

7.747

9.004

Totaal

11.584

11.915

13.179

14.677

Wet waardering onroerende zaken (woz)

De vastgestelde WOZ-waarde vormt de grondslag voor de onroerendezaakbelastingen (OZB), de Waterschapsomslag gebouwd (geheven bij woning- of bedrijfspandbezitters in het gebied van het waterschap) en het huurwaardeforfait voor de inkomstenbelasting. De WOZ-administratie is een basisregistratie. De waarden worden op grond van de WOZ jaarlijks herzien. De Waarderingskamer schat de marktontwikkeling 2023 voor woningen op een stijging van 3 procent. Voor niet-woningen wordt de waardeontwikkeling geschat op een stijging van 2 procent.

Onroerend zaakbelastingen

De tarieven van de OZB worden gebaseerd op de WOZ-waarde en de geraamde opbrengsten in de begroting. De aanslag OZB wordt berekend over de waardebepaling per 1 januari 2024. De marktontwikkeling wordt gevolgd door Cocensus. Bij het bepalen van de tarieven wordt rekening gehouden met de ontwikkeling van de WOZ-waarde. De geraamde leegstand bij niet-woningen is over beide heffingen verdeeld, zodat de prikkel tot verhuren mede bij de eigenaren is ondergebracht. De opbrengsten van de OZB voor zowel woningen als niet-woningen (eigenaren en gebruikers) zijn verhoogd met het inflatiepercentage van 3,7 procent.

De ontwikkeling van de onroerendezaakbelasting tarieven van de afgelopen jaren waren:

% van de WOZ-waarde

% van de WOZ-waarde

2022

2023

2024

Woningen

Eigenaar

0,1033%

0,0906%

0,0921%

Niet-woningen

Eigenaar

0,2223%

0,2208%

0,2265%

Niet-woningen

Gebruiker

0,1137%

0,1333%

0,1368%

Bij de vaststelling van de OZB-verordening, medio december, wordt de laatste prognose van de WOZ-waarde per 1 januari 2024 bepaald om zodoende een juist percentage van de heffingsmaatstaf te kunnen vaststellen en de geraamde opbrengsten, inclusief de uitgangspunten te garanderen.

Precariobelasting

Precariobelasting wordt geheven voor het innemen of gebruiken van openbare grond. De tarieven zijn verhoogd met het vastgestelde inflatiecijfer 3,7%.

Overige baten

Bij de inning van de achterstallige belastingen en rechten worden wettelijke aanmanings- en dwangbevelkosten in rekening gebracht.

Reinigingsheffingen

Reinigingsheffingen bestaan uit de afvalstoffenheffing voor huisgezinnen en overige reinigingsrechten. De overige reinigingsrechten heffingen worden betaald voor het inzamelen en verwerken van afvalstoffen op de gemeentewerkplaats. De afvalstoffenheffing geldt voor huishoudens. Door de stijgende kosten van verwerking van het afval, verwijderen bijzettingen bij milieuparkjes en achterblijven van inkomsten van restfracties is het tarief verhoogd om te komen tot 100% dekkingspercentage.

2023

2024

2025

Meer-persoons

Één- persoons

Meer-persoons

Één-persoon

Meer-persoons

Één-persoon

Vast tarief

€ 355,00

€ 325,00

€ 430,00

€ 400,00

€ 517,00

€ 487,00

Het BBV schrijft voor dat er een duidelijk overzicht is van de kostendekking. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de afvalkosten.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekking afval

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Afval

Kosten van taakveld

3.427

3.566

4.165

Baten van taakveld

174

345

335

Netto kosten

3.246

3.222

3.671

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

124

175

225

b.

BTW

743

726

871

c.

Afvoeren veegafval

117

106

130

d.

Kwijtschelding

108

110

110

Totale kosten

4.337

4.339

5.166

Opbrengsten heffingen

3.398

4.339

5.166

Kostendekkingspercentage

78%

100%

100%

Rioolheffing

De rioolheffing wordt geheven ter bestrijding van de kosten van de gemeentelijke watertaken (afvalwater, hemelwater en grondwater). De opbrengst van de rioolheffing is gebaseerd op 100% dekking van de kosten. De kosten zijn opgenomen op basis van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP).

De grondslag bij woningen is gesplitst in één- en meerpersoonshuishoudens en bij niet-woningen het waterverbruik te hanteren als grondslag, verdeeld in acht schalen. Met alle (minimale) wijzigingen en de genoemde uitgangspunten is de rioolheffing 100% dekkend en zijn de tarieven berekend op:

Woningen

2023

2024

2025

2 of meer persoonshuishoudens

€ 235,00

€ 235,00

€ 248,00

1 persoonshuishoudens

€ 206,00

€ 206,00

€ 219,00

Niet-woningen

<100

€ 206,00

€ 206,00

€ 219,00

100-250

€ 251,00

€ 251,00

€ 264,00

250-500

€ 323,00

€ 323,00

€ 336,00

500-1000

€ 458,00

€ 458,00

€ 471,00

1000-2000

€ 728,00

€ 728,00

€ 741,00

2000-4000

€ 1.268,00

€ 1.268,00

€ 1.281,00

4000-6000

€ 1.988,00

€ 1.988,00

€ 2.001,00

>6000

€ 3.788,00

€ 3.788,00

€ 3.801,00

Garages/trafo's

€ 50,00

€ 50,00

€ 50,00

Het BBV schrijft voor dat er een duidelijk overzicht is van de kostendekking. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de rioolkosten.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekking Riolering

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Riolering

Kosten van het taakveld

1.845

1.727

1.834

Baten van het taakveld

0

0

0

Netto kosten

1.845

1.663

1.834

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

162

226

231

b.

BTW

230

364

387

c.

Afvoeren veegafval

117

130

130

d.

Kwijtschelding

71

80

80

Totale kosten

2.434

2.527

2.663

Opbrengsten heffingen

2.434

2.527

2.663

Kostendekkingspercentage

100%

100%

100%

Leges burgerzaken
In overeenstemming met de beleidsuitgangspunten zijn de leges waar nodig verhoogd met 3,7 %. De tarieven voor de reisdocumenten en rijbewijzen zijn aangepast aan de vastgestelde maximum tarieven. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de leges.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekkendheid leges burgerzaken

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Burgerzaken

Kosten van taakveld

704

670

915

Baten van taakvelden

0

0

0

Netto kosten

704

670

915

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

94

88

116

b.

BTW

133

120

163

Totale kosten

931

878

1.193

Opbrengsten leges

293

289

425

Kostendekkendheidspercentage

31%

33%

36%

Toelichting
Onder de leges vallen de kosten van burgerlijke stand, reisdocumenten, rijbewijzen en vergunningverlening APV.

Leges bouw
In overeenstemming met de beleidsuitgangspunten zijn de leges waar nodig verhoogd met 3,7%. De legesverordening en tarieventabel zijn aangepast aan de nieuwe Omgevingswet bij de inwerkingtreding op 1 januari 2024. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de bouwleges.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekking Wonen en bouwen

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Bouw en wonen

Kosten van taakvelden

313

375

611

Baten van taakvelden

0

0

0

Netto kosten

313

375

611

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

66

79

128

b.

BTW

38

49

77

Totale kosten

416

503

817

Opbrengsten heffingen

400

474

474

Kostendekkingspercentage

99%

96%

58%

Toelichting
De omgevingsvergunningen zijn ondergebracht bij de taakvelden Dienstverlening. De opbrengsten heffingen zijn de leges voor omgevingsvergunningen en welzijnstoetsing en zijn de reguliere opbrengsten. In overeenstemming met de beleidsuitgangspunten zijn de leges waar nodig verhoogd met 3,7%.

Grafrechten

In overeenstemming met de beleidsuitgangspunten zijn de rechten verhoogd met 3,7%. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de grafrechten.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekking grafrechten

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begraaf-plaats.

Kosten van taakveld

179

81

134

Baten van taakveld

48

6

3

Netto kosten

131

75

131

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

17

11

11

b.

BTW

35

17

17

Totale kosten

184

103

103

Opbrengsten heffingen

65

81

81

Kostendekkingspercentage

35%

79%

46%

Toelichting
De kosten en baten zijn verantwoord in het taakveld begraafplaatsen en crematoria.

Marktgelden

In overeenstemming met de beleidsuitgangspunten zijn de leges verhoogd met 3,7%. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de marktgelden.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekking

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Markt

Kosten van taakveld

52

38

43

Baten van taakveld

0

0

0

Netto kosten

52

38

43

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

7

5

5

b.

BTW

11

8

9

Totale kosten

70

50

58

Opbrengsten heffingen

13

13

13

Kostendekkingspercentage

18%

26%

23%

Toelichting
De kosten en baten zijn verantwoord in het taakveld Economie en bedrijvigheid, onderdeel straatmarkten.

Kwijtscheldingen

Aan degenen die niet in staat zijn om de een belastingaanslag te betalen, kan (op grond van de Invorderingswet 1990) gehele of gedeeltelijke kwijtschelding worden verleend. De ministeriële Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 geeft regels over de uitvoering. Deze regeling geldt ook voor de gemeentelijke heffingen (art. 255 Gemeentewet). De gemeenteraad heeft een beperkt aantal keuzen waaronder de criteria voor de kosten van bestaan. De kwijtscheldingsnorm is bepaald op 100% van de geldende bijstandsnorm en wordt jaarlijks met de belastingverordeningen bevestigd. Kwijtschelding kan worden verleend voor de OZB, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing.

Waar mogelijk wordt een automatische toets voor kwijtschelding uitgevoerd. Van mensen die in een jaar kwijtschelding hebben gekregen wordt het volgend jaar getoetst of de inkomens- en vermogenssituatie is gewijzigd. Bij gelijkblijvende omstandigheden wordt dan automatisch kwijtschelding verleend.

(Bedragen x € 1.000)

Toegekende en ingeschatte kwijtscheldingen lokale heffingen

Jaarrekening
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Kwijtscheldingen rioolheffing

 70

80

80

Kwijtscheldingen afvalstoffenheffing

 108

 110

110

Kwijtscheldingen OZB

 0

 0

0

Totaal kwijtscheldingen

 108

190

190

Woonlasten

Onder de gemeentelijke woonlasten verstaan we het gemiddelde bedrag dat een huishouden in een bepaalde gemeente betaalt aan OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing.

Woonlasten regio 2024
In het volgende overzicht staan de woonlasten 2024 van Hillegom en een aantal regio- en omliggende gemeenten van het afgelopen begrotingsjaar. De OZB is gebaseerd op de gemiddelde waarde van een woning per gemeente en een meerpersoonshuishouden.

Gemeente

OZB woningen

OZB niet woningen 

Reinigings-heffing

Rioolheffing

Woonlasten huurder (afval en riool) 

Woonlasten eigenaar OZB riool en afval

Haarlemmermeer

0,0723%

0,5903%

€ 445

€ 156

€ 601

€ 993

Teylingen

0,0851%

0,3969%

€ 417

€ 177

€ 594

€ 1.051

Katwijk

0,1080%

0,7063%

€ 372

€ 164

€ 536

€ 1.080

Hillegom

0,0921%

0,3633%

€ 430

€ 235

€ 665

€ 1.102

Noordwijk

0,0853%

0,3584%

€ 449

€ 201

€ 650

€ 1.148

Lisse

0,1055%

0,5072%

€ 513

€ 178

€ 691

€ 1.193

Leiden

0,1131%

1,1677%

€ 476

€ 254

€ 730

€ 1.324

Heemstede

0,0793%

0,5289%

€ 409

€ 276

€ 685

€ 1.334

Oegstgeest

0,1267%

0,7066%

€ 447

€ 237

€ 684

€ 1.502

Bloemendaal

0,1078%

0,6361%

€ 522

€ 288

€ 810

€ 1.988

Bron: Coelo.nl

Tabel kengetallen woonlasten
Overeenkomstig regelgeving (BBV) is verplichte tabel belastingcapaciteit opgenomen.

PNG:

JPG:

Deze pagina is gebouwd op 11/21/2024 14:15:54 met de export van 11/21/2024 14:07:08